ثبت برند - ثبت علائم تجاری

ثبت برند و علائم تجاری



برند یا نام و نشان تجاری وسیله ای در تجارت محسوب می شوند که توسط آن ها می توان به تفکیک محصولات، تولیدکنندگان کالا و خدمات، فروشندگان و تجار مختلف پرداخت.

علامت تجاری چیست ؟

ثبت برند و ثبت علائم تجاری به چه صورت انجام می شود ؟ برند یا نام و نشان تجاری وسیله ای در تجارت محسوب می شوند که توسط آن ها می توان به تفکیک محصولات، تولیدکنندگان کالا و خدمات، فروشندگان و تجار مختلف پرداخت و شامل نقش، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر، لفاف و … که برای تفکیک محصول یا تجارتی خاص از سایرین
به کار می رود. حق استفاده از هر برند و علامت تجاری منحصرا در اختیار کسی است که آن را در اداره مالکیت صنعتی ثبت کرده باشد تخطی از این قانون موجب پیگرد قانونی و کیفری خواهد بود.
طبق بند های الف و ب ماده ۳۰ قانونی که اخیرا در زمینه علائم تجاری، صنعتی و خدماتی تصویب شده:
الف) علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
ب) علامت جمعی، یعنی هر نشان قابل رویتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت، معرفی شود و بتواند مبدا و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می کنند متمایز سازد.
با جهانی شدن و رشد سریع شرکتها و حتی تشابه در محصولات مصرفی و شناساندن محصول و خدمات خاص خود و همچنین متمایز ساختن آن ها با محصولات و خدمات سایر شرکتهای دیگری و جلوگیری از سو استفاده دیگران نیاز به ثبت برند و ثبت علامت تجاری یکی از نیازهای ضروری بوده و این یکی از عوامل موفقیت در بازارهای داخلی و جهانی است.
با ثبت علامت تجاری خود در ایران در واقع جلوی هرگونه سواستفاده غیر مجاز احتمالی از محصول و خدمات خود را گرفته و چنانچه کسی آن علامت را جعل و یا مورد استفاده قرار دهد طبق قانون مورد مجازات قرار خواهد گرفت.
علامت تجاری یا برند در واقع عبارت است از هرگونه اصطلاح ، علامت ، نشانه ، نماد ، عدد ، طرح یا ترکیبی از اینها برای محصول یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی به کار می رود و آنها را از هم متمایز می سازد.
برای ثبت برند حتما باید نامی برای آن انتخاب کنید و باید در نظر داشته باشید که می خواهد برند مورد نظر شما فارسی ثبت شود یا به صورت لاتین .

ثبت علامت تجاری چه فوایدی دارد؟

استفاده از علامت تجاری موجب ایجاد تفاوت و تمایز بین محصولات و تولیدات مشابه می شود.
در قرار داد اعطای نمایندگی، علامت تجاری یکی از مهم ترین مواردی است که حتما باید قید شود.
تولیدکنندگان، تجار و شرکت ها برای دریافت تسهیلات نیاز به ارائه ی علامت تجاری دارند.
علامت تجاری ابزاری برای بازاریابی بوده و شهرت شرکت ها براین اساس آن تکمیل می شود.
علامت تجاری وجهه خاصی به شرکت ها و کسب و کارها می بخشد.
در صورت مناسب و موفق بودن علامت تجاری و موفقیت آن ، تبدیل به دارایی ارزشمندی برای صاحب حقوقی آن می شود.
تولیدکنندگان با داشتن علامت تجاری انحصاری و ثبت شده ملزم به ارائه محصولات با کیفیت تری خواهند بود.
برای دریافت گواهی و نشان استاندارد از برند و علامت تجاری استفاده می شود.
ثبت علامت تجاری از هر سوء استفاده احتمالی جلوگیری می کند.
با ثبت علامت تجاری، ارزش برند، چند برابر می شود.
پس از ثبت، با قرار گرفتن علامت مخصوص ® در بالای نام تجاری، اعتبار بین المللی برای برند به دست می آید.
علامت تجاری ثبت شده موجب می شود که در بـازاریابی بیـن المـللی و مـذاکرات تجاری، طرف قرارداد ، تولید کننده دارای علامت تجاری را به عنوان شرکتی دارای سابقه طولانی برنامه های بلند مدت ببینند.
با ثبت علامت تجاری، از سرقت طرح ها و ایده های دارای علامت تجاری ثبت شده ممانعت به عمل می آید.
عـلامت تـجاری با حـصول اطمینان از حقـوق انـحصاری برای شناخت کالا و خدمات و همچنین با اجازه دادن به دیگران مبنی براستفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب علامت را محافظت می کند.
علامت تجاری قابلیت تمدیدشدن نامحدود توسط پرداخت مبلغی خاص را دارد.
با ثبت علامت تجاری، محافظت آن توسط مراجع قانونی تایید می شود.
عـلامت تـجاری به صاحب خود رسمیت می بخشد.
ثبت علامت تجاری مانع تلاش های رقبای غیرمنصف مثل متقلبان در سوءاستفاده از عـلائم مشـخص در ارائ محصولات و خـدمات نـامرغوب یا مـتفاوت می شود.
با ثبت علامت تجاری، آگـاهی و امـکان سـرمایه گذاری برای تولید و فـروش کالاها و خدمات در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم داده می شود.
با ثبت علامت تجاری گامی در جهت تسهیل تجارت بین المللی برداشته می شود.
علامت تجاری، موقعیت محصولات و خدمات را در میان محصولات و خدمات رقیب مشخص می سازد .
علامت تجاری به مشتری در شناخت محصولی که درست کار نمی کند یا ناقص است و مقصر آن کمک می کند.
ثبت علامت تجاری گاهی برای دریافت وام مفید واقع می شود.

۷ صفتی که یک برند خوب باید داشته باشد چیست؟

صفاتی را که یک برند قوی و نیرومند باید دارا باشد بدین شرح می باشند:
جذابیت برند
تناسب
جایگاه مناسب
تحمل پذیری
اعتبار
الهام بخشی
بی همتایی
این عناوین از نظر مصرف کننده اینگونه تفسیر می شوند:
منشا یا مبدا محصول
واگذاری مسئولیت به تولیدکننده
خطرپذیری کمتر
هزینه پرس و جوی کمتر
نشانه کیفیت
معامله یا عهد و پیمان با تولیدکننده محصول
وسیله نمادین برای اظهار شخصیت

علامت تجارتی چیست؟

علامت تجارتی طبق تعریف انجمن بازاریابی امریکا، برند یا نمانام، (به انگلیسی: Brand)‏ یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. عنوان قانونی برای برند، نشان تجاری است.
برند مجموعه گره های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت هایی است که ذهن بازار هدف را اشغال نموده است. تداعی معانی و برقراری ارتباط با تصاویر و نشانه ها از مزایا و فواید یک برند است. این مزایا یا فواید برند است که مبنای تصمیم گیری برای خرید آن واقع خواهد شد.
برند، همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت ذهنی (Conceptual)، دیداری (Visual) یا شنیداری (Verbal) صفات و ویژگی‌های آن را در ذهن و قلب خود تداعی می‌کند.
برند شامل همه احساسات، ویژگی ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است.
در فارسی واژه برند معمولا برای اشاره به محصول یا خدمتی به کار می‌رود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد. به بیان دیگر برند دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرت‌مند آن‌هایی هستند که افراد نسبت به آن‌ها حس مالکیت دارند و برای مثال می‌گویند: «این برند، اسم برند دلخواه من است». نمانام‌های برتر می‌توانند هیجان و عواطف مصرف‌کنندگان خود را برانگیزند و مشتریان نیز به این نام‌ها اعتماد داشته و از آنها انتظار خلق ایده‌های برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند.

نکاتی چند در خصوص علامت تجارتی :

داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.
حق استعمال انحصاری علامت تجارتی فقط برای کسانی محسوب می شود که علامت خود را به ثبت برساند .
علامت تجارت قابل نقل و انتقال است و باید وفق مقرارت قانون ثبت علایم و اختراعات ایران به ثبت برسد .
اجازه استفاده از علامت ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد .
برای علامت گواهی ثبت علامت صادر خواهد شد .
مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار ۱۰ سال است .
برای ثبت چند علامت باید به تعداد آنها اظهار نامه جداگانه داده شود .
تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد .

نمونه تقاضای ثبت علامت تجارتی

بسمه تعالی
ریاست اداره کل مالکیت صنعتی
با ایفاد یک برگ روزنامه رسمی جمهوری اسلامی به شماره …………….. تاریخ ………… که تقاضای ثبت علامت طی اظهارنامه شماره ………………. در آن درج شده است و با توجه به اینکه در مهلت مقرر در قانون اعتراضی نسبت به آن واصل نشده و خواهشمند است اقدام لازم در جهت ثبت علامت مذکور بعمل آید .
امضای متقاضی ثبت علامت تجارتی

هدف از ثبت علامت تجارتی چیست؟

هدف از ثبت علامت (ثبت برند، ثبت لوگو، ثبت آرم تجاری، ثبت اسم)
علامت تجاری از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالاها و خدمات یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت می‌کند. مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام‌ها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند، تایید می‌شود. از دیدگاه وسیع‌تر، علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها، در سطح جهانی سرمایه‌گذاری می‌کنند و این ابتکار را ترویج می‌دهند. حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاش‌های رقبای غیرمنصف، مثل متقلبان،‌ برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت می‌شوند. این نظام، آگاهی و امکان سرمایه‌گذاری جهت تولید و فروش کالاها و خدمات را در منصفانه‌ترین شرایط ممکن به مردم می‌دهد و از این راه تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌کند.

دامنه محافظت علامت تجاری چقدر است؟

تقریباً تمام کشورهای جهانی علائم تجاری را ثبت و محافظت می‌کنند. هر یک از دفاتر ملی یا ناحیه‌ای علاوه بر تسهیل آزمایش و جست و جو و مخالفت پنهانی اشخاص ثالث، ثبت علائم را که شامل اطلاعات کامل درخواست برای ثبت و تمدید است،‌ نگهداری می کنند، هر چند، نتایج چنین ثبتی محدود به کشور مربوطه (یا در مورد ثبت ‌های ناحیه‌ای کشورهای مربوطه) می‌باشد. به منظور جلوگیری از ثبت جداگانه در هر دفتر کشوری یا ناحیه‌ای ، WIPO ، نظام بین‌المللی ثبت علائم را اجرا می‌کند، این نظام توسط دو عهدنامه اداره می‌شود: توافق‌نامه مادرید، وابسته به ثبت بین‌المللی علائم و نیز پروتکل (موافقت‌نامه مادرید، شخص دارای اتصال توسط ملیت، مقر یا موسسه) با کشوری در ارتباط با یک یا هر دوی این عهدنامه‌ها می‌تواند براساس ثبت یا درخواست در دفتر آن کشور، ثبت بین‌المللی موثری در چند یا تمام کشورهای عضو اتحادیه مارید بدست آورد. علامت تجاری حقیقی یعنی ثبت علامت تجاری به نام شخص و /ثبت-علامت-تجاری حقوقی یعنی ثبت علامت تجاری به نام شرکت. تفاوت بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی تنها در مدارک مورد نیاز آن میباشد. برای شخص حقیقی همه مدارک باید به نام شخص مورد نظر باشد و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد. برای مثال کسی که جواز کسب آن مربوط به مواد غذایی باشد نمی تواند علامت را در طبقه غیر از مواد غذایی ثبت کند. برای شخص حقوقی تمام مدارک و مجوزها به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد. اگر طبقه مورد نظر در موضوع شرکت نباشد میتواند الحاق موضوع کند. یعنی موضوع مورد نظر را به شرکت اضافه کند و بعد از آن اقدام به ثبت برند کنند.